12 May 2015

. Cerita Praktikal .


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum evelybody.
How are you? Fine?
Ketemu kitak lagi untuk episod kali ini.
Hahahaha.

Alhamdulillah ku panjatkan kesyukuran kepada yang Maha Esa.
Kerana telah meringankan tanganku ini untuk menaip.
Ekceli makin lama aku ni makin malas.
Arghhh! Aku pun tidak menyedari mengapa aku berubah seperti ini O.o
Hehehehehe.
Abaikan abaikan :p

Seperti dijanjikan post berkurun yang lepaih.
Aku nak update pasai praktikal.
Sapa ingat? Sila ngesot. Hahaha.


Meh nak habaq.
Aku praktikal dalam 4 bulan setengah je.
Tapi bajet macam 6 bulan lamenye.
Hahahaha.
Start 1/12/2014 >>> 17/4/2015

Aku diberi 3 department.
HOUSEKEEPING
F & B And FOOD COURT
KITCHEN

Hari pertama:

Aku pick up Shiba kat rumah dia.
Kiteorang tiba ke Marina Cove Resort tepat jam 9.00 a.m.
Lepastu time tu Ana dah sampai dah pun.
Kiteorang tunggu HR.
Sejam jugak menunggu -_-"
Lepas tu kiteorang kene isi borang apa entah.
Lepas isi semua, HR bawak kiteorang ke penginapan yang disediakan.
And HR bagitahu yang kiteorang dah start praktikal haritu jugak.
Sebenarnya time tu aku agak serabut jugaklah.
Dengan peningnya.
Dengan cuaca yang panas teriknya. Hmm.
Skip jela cerita pasal penginapan tu.


`Shiba And Ana*

Kemudian...
Kami diarahkan pakai baju t-shirt putih and tudung hitam.
Sampai hotel tu, kami ikut supervisor housekeeping, Abang Sam.
Abang Sam hantar kami kat staf housekeeping.
Itulah kali pertama aku jumpa dengan staf housekeeping.
Azhar, Azwal and Fida.
Fida tu pon budak praktikal tapi dia dari UITM Penang.
Azhar ajar aku semua pasal pengemasan bilik.

Esok dan hari seterusnya pun sama.
Shift pagi: 10.00 a.m-7.00 p.m
Shift malam: 2.00 p.m-11.00 p.m

Datang kerja, kumpul kat pejabat.
Coordinator akan divide kiteorang kepada beberapa group.
Lepas tu ambik linen yang digunakan untuk pengemasan.
And then pergi pantri ambik troli, penuhkan kelengkapan dalam troli.
Dan bermula la kerja pengemasan bilik.

Lepas habis kemas bilik...
Kiteorang akan asingkan linen kotor ikut jenis.

Untuk shift malam pulak. 
Kiteorang biasanya akan hantar request.
Kira kunci.
Buat Night Shift Report.
Kadang-kadang cuci toilet awam.

Cukuplah tu cerita pasal Housekeeping.
Hahaha.
Sebelum tu, seminggu je Ana kat resort ni.
Lepas tu dia ambik keputusan nak pindah :(

Aku stay dekat department HOUSEKEEPING ni hanya sebulan je.
Lepas tu tukar department lain.

HOUSEEKEPING ORGANIZATION:

Coordinator: Kak Irna
Supervisor: Abang Sam, Azhar, Din
Senior Housekeeping: Kak Nuren
Staf: Hafiz, Meor, Anuar, Firdaus, Azmi, Azwal, Nurisya, Aini, Manje
Praktikal: Aku, Shiba, Diyan, Fida



`bilik yang nak dikemas*



`kira kunci*



`Night Shift Report*



`Meor, Azwal, Diyan, Aku*



`Shiba & Aku*



`Aini & Aku*

Masuk bulan Januari 2015.
Aku ditugaskan masuk department Food & Beverage And Food Court.
F & B > Isnin-Jumaat
Food Court > Sabtu & Ahad

Shift pagi: 6.00 a.m-3.00 p.m
Shift petang: 2.00 p.m-11.00 p.m

Shift pagi kerja aku biasanya:
Buat teh and kopi
Jaga kaunter hadapan
Angkat pinggan and cawan.
Lap meja, sapu sampah, mop lantai.
Susun cawan dan gelas.
Setting dewan.
Angkat meja and kerusi.
Ambik order.
Isi stenor.

Shift petang pulak:
Lap sudu, garpu, senduk and lain-lain.
Lap pinggan.
Setting breakfast.
Ambil ais.

Ade lagi sebenarnya yang aku buat.
Aku malas nak kabo semua. Hahaha.

Cerita pasal Food Court kan...
Itu merupakan pengalaman pertama aku berurusan dengan proses jual beli ni.
First first tu agak takut jugak la.
Sebab aku ni paling takut nak berhadapan dengan orang.
Tambah-tambah dengan guest.
Lama-lama rasa cam best lak. Hehehe.
Alhamdulillah.
Aku takmau la ceghita apa kerja yang aku buat at Food Court.
Banyak sangat nak senaraikan.
Kah kah kah.

FOOD AND BEVERAGE ORGANIZATION:

Coordinator: Chef Shamsudin
Supervisor: Abul
Staf: Tikah, Didi, Izhan, Jowel, Yin, Faris, Nurul
Praktikal: Aku, Shiba, Fida

Disebabkan department ni macam dekat je dengan kitchen.
Jadi makin lama aku makin ngam dengan staf kitchen.
Department ni pun aku stay sebulan jugak.


`kat kaunter Food And Beverage*


`kat Foodcourt*

Masuk department last pulak.
Department kitchen.
Disebabkan department ni paling lama aku stay (2 bulan).
So memang banyak cenghite.

Chef kat kitchen ni sorang je.
Chef Din namenye.
Sporting gila, kuat bahan orang. Hahaha.
Serius aku cakap dak kitchen ni best la.
Walaupun cakap lepas, cakap pedas and suke bahan.
Tapi entah aku boleh masuk dengan otak gegile dorang.
Walaupun aku sedar aku ni agak blur. Hahaha.
Lagi pulak budak praktikal time tu tinggal aku dengan Shiba.
Sebab budak praktikal laen dah habis dalam bulan 3.
Shift aku ngan Shiba memang tak sama.
Chef tak bagi sama.
Bila aku pagi, Shiba malam.
Begitu jugaklah sebaliknya.

Tapi hari last haritu aku mintak nak shift dengan Shiba.
Naseb baek dapat.
Time nak balik haritu tu kan, habis kiteorang memang kene kepung.
Dorang baling telur kot.
Bapak ah memang ase nak muntah dengan baunyaaa.
Uwekkkk. Hahahahaha.

And time aku duduk kitchen ni jugak.
Paling banyak aku hangout.
Main futsal, main boling, buat bbq.
And macam-macam lagilah.

Memang thumbs up.
Dan masuk kitchen jugaklah mulut aku yang dulu terkunci menjadi bising.
Hahahaha. Automatik.

KITCHEN ORGANIZATION:

Coordinator: Chef Shamsudin
Sous Chef: Chef Shamsudin
Commis 1: Jai
Commis 3: Bob, Eli, Shahrul, Ramli
Steward: Uncle Kabir, Manan
Kitchen Helper: Taiyub
Praktikal: Aku, Shiba, Fida, Bie, Haa

Okay dah la tu. Asyik menaip je.
Korang pun macam rajin nak baca,
Ekekekeke.


`Uncle Kabir, Chef Din*


`Staf Kitchen: Eli (angkat tangan), Shahrul (senyum sampai ke telinge), 
Jai (mulut muncung), Bob (pakai spek)*


`Shif pagi yang krik krik*


`Event 500 pax -_-*


`BBQ guest*


`With Encik Halil*


`Hari last bersama Haa and Bie*

 


`Bowling*
(Ain, Tikah, Shiba, Anis, Aida, Kak Nurul, Yin, Bob, Ramli, Shahrul,
Tony, Eli , Epoi dan Didi)



`Futsal time*



`banana boat Teluk Batik*



`sambut bufday bob*



`hari terakhir (kene baling telur)*
-thanks to tikah, eli, jai, bob, yin and faris-

Thanks semua staf Marina Cove Resort.
Rindu semua :')

End.
Nanty aku update pasal hostel Resort ni pulak keyh.
Assalamualaikum semua.

2 comments:

Ain Athirah said...

eh aya setempat dengan dyan ke. hahahaha . tgok hampa practical , jadi nebes pulak i . haha

Ain Athirah said...

http://theathra.blogspot.com/2015/05/1st-giveaway-by-blog-princess-mimi.html

aya orang tag kamu join la kalau free taw :)